ANDNING-Teknikövningar

Andningsövningar


  1. Stretch med släpp.

    Syfte: Att få de små musklerna mellan revbenen att vara aktiva i sitt antagonistiska arbete och hjälpa sångaren att få till ett substantiellt trakeal-drag genom att låta diafragman ha en aktivt och snabb nedåtgående rörelse vid ”släppet”.

    Aktivitet: Stå stadigt med båda fötterna i bredd, tårna framåt. Lätt knäböj är att föredra.

    Andas in genom mun och/eller näsa, valfritt. Observera att tungan ligger mjukt formad långt fram i munnen, mot tandraden utan tryck.

    Ett utblåsande andetag på F, S eller SCH som motstånd vid läpparna.

    För höger arm över huvudet diagonalt med i förlängning genom långfingret så att sidan får stretch ut (räkna till 5). Ta ned höger arm samtidigt som vänster arm genomför en spegelbild av det som just utförts (räkna vidare till 10).

    Stretcha båda händerna över huvudet med sammankopplade fingrar och vräng handflatorna mot taket för den optimala stretchen (räkna klart till 20).

    BEHÅLL ARMARNA UPPSTRÄCKTA medan inandningen sker. Bukmuskulaturen SKA slappna av så att det känns som om det blir en tyngd i magen. (Tänk att fylla en vattenballong.) Bukmuskulaturen buktar utåt, som nederdelen på ett välformat päron.

    Resultat: Sångare får en känsla för kroppens andningsrörelse i sin fulla aktivitet. En fokuserad långsam utandning lugnar Vagusnerven och sångaren får tillgång till alla de förmåner som en djup och lugn andning kan ge för fokus, avspänning och syresättning.


  2. Snurrandning.

    Syfte: Att frigöra spänningar i ryggen, bukmuskulaturen och att fokusera och öka energinivån i utandningsarbetet. Att observera det jämna utblåset med fokuserat motstånd från F,S,SCH och slutligen ljudlöst som inte bjuder något läppmotstånd alls. Lyssna noga efter ojämnt ljud, det indikerar spänningar som stör i utblåset. Uppmuntra sångaren till att tänka på något mjukt och smeksamt. ”Klappa katten”.

    Aktivitet:Stå stadigt med båda fötterna i bredd, tårna framåt, näsan framåt HELA TIDEN, undvik att snurra med huvudet, det är kroppen under nacken som ska jobba. Lätt knäböj är att föredra.

    Båda armarna sträcks rakt ut från kroppen, 90° vinkel i armhålan. Höger hand går lite snett bakom höften rakt ut och vänster hand är i samma position som höger axel. Andas in genom mun och/eller näsa, valfritt. Observera att tungan ligger mjukt formad långt fram i munnen, mot tandraden utan tryck. På långsamt kontrollerat utblås på F, S, SCH eller Ljudlöst rör sig armarna i en långsam och behärskad halvcirkelrörelse framför ansiktet. Blicken är stadigt fäst på en punkt på väggen. Luften ska portioneras ut så att det är lika intensivt och stadigt luftflöde i början av rörelsen som i slutet. Undvik brådska och uppmuntra den fokuserade långsamma rörelsen. När armarna kommit till motsatta sidan av bålet öppnas mun och näsa aktivt genom käksläpp och vidgade näsborrar. Låt inandningen bli långsam och njutbar. Uppmuntra till att uppleva att hela torso 360° vidgas i en mjuk och fri rörelse.

    Resultat:Att sångaren kan kontrollera sina utandningsaktiviteter och hitta en stabil kontakt med bäckenbotten vid inandning. Att lära musklerna att låta utandningen gå långsamt och med LITEN JÄMN LUFTSTRÖM. Att hitta sina aktiva ryggmuskler som sedan kan bli till hjälp som motstånd/balans i det som vi kallar ”Stödet”. Att bli medveten om att kroppen klarar det här själv alldeles utmärkt om vi låter den.

  3. Snurrandning med pulsering

    Syfte: Att lära sig använda så lite bukmuskler som möjligt för att få till ett balanserat tryck vid konsonanter som kräver ett läppmotstånd och luftflöde på samma gång.

    Aktivitet: Stå stadigt med båda fötterna i bredd, tårna framåt, näsan framåt HELA TIDEN, undvik att snurra med huvudet, det är kroppen under nacken som ska jobba. Lätt knäböj är att föredra.

    Båda armarna sträcks rakt ut från kroppen, 90° vinkel i armhålan. Höger hand går lite snett bakom höften rakt ut och vänster hand är i samma position som höger axel. Andas in genom mun och/eller näsa, valfritt. Observera att tungan ligger mjukt formad långt fram i munnen, mot tandraden utan tryck. På långsamt kontrollerat PULSERANDE utblås på F, S, SCH eller Ljudlöst rör sig armarna i en långsam och behärskad halvcirkelrörelse framför ansiktet. Skillnaden med den här övningen är att vi mentalt låter luftströmmen vara pågående samtidigt som vi pulserar med SÅ LITE aktivitet vi kan från bukmuskulaturen, tungan och läpparna. Jag brukar ge en bild av en luftström som delas upp som ett pärlhalsband med knutar emellan. Tråden finns med genom varje pärla, men det är ett avstånd mellan den ena pärlan och nästa. Den bilden brukar funka, annars tar jag fram ett pärlhalsband och låter sångaren dra med fingrarna på pärlsträngen för att efterlikna med sitt ljud. F,f,f,f,F,f,f,f,F,f,f,f,-långt F är ett mönster som verkar fungera för de flesta. Dvs 16-delar x 3 samt ett långt utblås som räcker så länge de har energirik luft kvar. LÅNGSAMT är viktigt. Ibland är sångarna så hårt fostrade i att trycka på med magen att det kan löna sig att be dem MJUKT och litet putta magen utåt i rummet för att vänja sig av vid att driva luften så hårt. Byt till S och SCH för samma aktivitet. Blicken är stadigt fäst på en punkt på väggen. Luften ska portioneras ut så att det är lika intensivt och stadigt luftflöde i början av rörelsen som i slutet. Undvik brådska och uppmuntra den fokuserade långsamma rörelsen. När armarna kommit till motsatta sidan av bålet öppnas mun och näsa aktivt genom käksläpp och vidgade näsborrar. Låt inandningen bli långsam och njutbar. Uppmuntra till att uppleva att hela torso 360° vidgas i en mjuk och fri rörelse.

    Resultat:Att sångaren kan kontrollera sina utandningsaktiviteter och hitta en stabil kontakt med bäckenbotten vid inandning. Att lära musklerna att hitta det lilla arbetet och med LITEN JÄMN LUFTSTRÖM.


  4. Getingen och Fjärilen.

    Syfte: Att träna kroppen till att låta revbenen expandera nedåt och de inre och yttre revbensmusklerna att jobba antagonistiskt medan luftflödet långsamt och kontrollerat lämnar kroppen. Ryggmuskulaturen engageras och revbenen får jobba runtom. Bukmuskulaturen får slappna av vid inandningen och vid utandningen engageras flankmusklerna först, sedan Rectus Abdominis (6-packsmuskeln). I rätt ordning för ett balanserat sångstöd.

    Aktivitet:Stå välbalanserat med båda fötterna parallellt. Tippa ned huvudet och rulla fram axlarna för att ”öppna fjärilsvingar bak”, andas in samtidigt med denna rullning. Låt magen expandera ned och ut av egen kraft. Efter inandning, börja blåsa ut genom en liten munöppning i koncentrerat luftflöde och rulla tillbaka axlarna och känn en förlängning i kroppen. Låt utblåset vara jämnt, stadigt och litet. Tänk att revbenen jobbar i en nedåtgående riktning under utblåset. En inre bild kan vara den av den gul- och svartrandiga getingkroppen. Tanken kan vara gul-svart-gul-svart-gul-svart osv. tills det inte längre finns någon luft att blåsa ut. ”Geting-gadden” är nådd vid det tillfället, dvs revbenen har kommit ned så långt de kan och dragit ihop sig inåt. Börja nu om med Fjärils-rörelsen i omedelbar anslutning. Blicken stadigt fäst i väggen.

    Resultat: Att revbenen lämnas fria att vara i aktivitet så att bröstkorgen är öppen och tillgänglig. Viktigt att behålla en upprätt hållning när man är i ”getingen” så att inte bröstkorgen kollapsar. Sångaren kan sedan minimera rörelsemönstret i sång för större andningsfrihet i långa fraser.